Leonardo da Vinci "Sztuka kulinarna na poziomie europejskim"

Od grudnia 2012 roku Zespół Szkół w Czudcu realizuje projekt Leonardo da Vinci "Sztuka kulinarna na poziomie europejskim". Bierze w nim udział 20 uczniów, kształcących się w zawodach: kucharz oraz technik żywienia i gospodarstwa domowego.

W ramach realizacji projektu uczniowie przygotowując się do stażu w Niemczech odbyli:

Spotkania z dyrekcją i wychowawcami

Cel spotkań:

  • uświadomienie uczniom  klas gastronomicznych celów i założeń projektu,
  • motywowanie uczniów do nauki języka niemieckiego i przedmiotów zawodowych,
  • zalety i korzyści z czynnego udziału w projekcie,
  • omówienie regulaminu rekrutacji do projektu,
  • ustalenie sytuacji zdrowotnej uczniów,
  • ustalenie relacji rodzic-uczeń biorący udział w projekcie,
  • omówienie zadań stażystów (modułów) podczas pobytu w Niemczech,
  • omówienie sposobu rozpowszechniania rezultatów projektu.
Przygotowanie językowe w formie 50 godzinnego kursu języka niemieckiego

Cel kursu:

Przygotowanie uczestników projektu do nawiązania kontaktu w j. niemiecki w różnych sytuacjach życia codziennego i zawodowego podczas przebiegu stażu w Niemczech, a w szczególności u pracodawcy, w sklepie, u lekarza itp.

Kurs „Urządzenia i techniki stosowane w cateringu”

Cel kursu:

  • wyjaśnienie znaczenia „catering”, rodzaje, charakterystyka,
  • zapoznanie uczestników projektu z rodzajami urządzeń stosowanych  w cateringu, ich budową, zasadą działania, zastosowanie,
  • obsługa urządzeń i sprzętu stosowanych w catering,
  • sposoby i techniki obsługi imprez okolicznościowych z zastosowaniem cateringu z użyciem poznanych urządzeń i sprzętu.
Kurs gotowania

Cel kursu:

  • przygotowanie przez uczestników projektu dwóch potraw kuchni regionalnej,
  • omówienie surowców i półproduktów niezbędnych do przygotowania wybranych potraw. Sporządzenie i omówienie dekorowania, porcjowania i ekspedycji wybranych potraw.
Szkolenie „Kontrola celna, kontrola sanitarno-epidemiologiczna, polisa ubezpieczeniowa”

Cel szkolenia:

  • wyjaśnienie celu kontroli sanitarno-epidemiologicznej,
  • przypomnienie zasad HACCP w zakładach gastronomicznych, obowiązkowego   posiadania aktualnych książeczek zdrowia,
  • wyjaśnienie sposobu korzystania z polisy ubezpieczeniowej, Europejskiej Karty Zdrowia,
  • kontrola celna.

Ponadto młodzież wyposażona została w niezbędne słowniki, rozmówki Polsko – Niemieckie, Niemiecko – Polskie, słowniki branżowe, koszulki polo, materiały biurowe, dzienniczki praktyki zawodowej, kieszonkowe 100 Euro, 20 Euro z przeznaczeniem na kartę telefoniczną, 50 Euro na Internet.

W ramach przygotowania również uczniowie odbyli wycieczkę dydaktyczną do firmy SANTOS (produkcja ciast, produkcja przetworów) i KROŚNIEŃSKIEJ HUTY SZKŁA.  

3 czerwca młodzież rozpoczęła staż w zakładach pracy (restauracjach – hotelach), które można obejrzeć na  stronach internetowych:

Głównymi założeniami odbywania stażu za granicą są:

  • udoskonalenie umiejętności zawodowych,
  • opanowanie języka niemieckiego (języka potocznego i słownictwa fachowego),
  • otwarcie się na nowe możliwości, na nowe środowisko, nowy styl życia,
  • stanie się bardziej mobilnym i elastycznym zawodowo,
  • zwiększenie szans uczestników projektu na pozyskanie pracy u lokalnych pracodawców.

Uczniowie podczas odbywania 4-tygodniowego stażu w niemieckich restauracjach, mają możliwość poznania zasad organizacji przyjęć okolicznościowych, bankietów, spotkań branżowych oraz przyrządzania specjałów na stoły okolicznościowe i bankietowe. Tam też poznają lokalne zwyczaje i obrzędy łączące się z oprawą gastronomiczną różnych form kulturalnego spędzania wolnego czasu w rejonach agroturystycznych. Współpraca z wieloma partnerami ze strony niemieckiej sprzyja indywidualizacji kształcenia i szkolenia uczniów. Stażyści zdobyte doświadczenia będą mogli wykorzystać u lokalnych pracodawców, zaś staż w Niemczech połączy zdobywanie umiejętności praktycznych z poszerzeniem ich komunikacji językowej w branży.

Zakończenie stażu odbędzie się 28 czerwca. Po powrocie uczestnicy projektu złożą raporty i rozpoczną przygotowywania do rozpowszechniania rezultatów osiągniętych podczas przebiegu stażu w środowisku lokalnym.

Zwieńczeniem projektu będą certyfikaty i Europejskie Paszporty Mobilności EUROPASS potwierdzające odbycie stażu zagranicznego i pozyskanie kompetencji zawodowo - językowych.