Technik hotelarstwa

Hotelarstwo - zawód z przyszłością

Turystyka jest "lokomotywą" gospodarki wielu krajów, dziedziną przynoszącą ogromne dochody i dającą zatrudnienie milionom ludzi. Szybki rozwój branży turystycznej ściśle wiąże się z tworzeniem bazy noclegowej i żywieniowej, w której wykwalifikowani kandydaci będą mogli znaleźć pracę.

Do podstawowych zadań zawodowych wykonywanych przez technika hotelarstwa należą wszystkie czynności związane z fachową i kompleksową obsługą gościa hotelowego (recepcja, służba piętrowa, gastronomia, usługi komplementarne).

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg

Zadania zawodowe:

  • fachowa i kompleksowa obsługa gościa hotelowego posługując się technikami pracy na stanowiskach w różnych rodzajach i kategoriach bazy hotelowej,
  • organizowanie pracy w zakładzie hotelarskim,
  • organizowanie usług gastronomicznych oraz prawidłowe obsługiwanie konsumenta,
  • organizowanie i obsługiwanie kongresów, targów, zjazdów i innych imprez,
  • organizowanie usług turystycznych i rekreacyjnych,
  • wyposażanie i urządzanie wnętrza różnych jednostek hotelowych i gastronomicznych,
  • współpracowanie z firmami świadczącymi usługi dla zakładów hotelarskich,
  • prowadzenie korespondencji i obsługiwanie nowoczesnego sprzętu biurowego,
  • postępowanie z zasadami etyki i kultury zawodu,
  • stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przeciwpożarowe.

Gdzie może pracować technik hotelarstwa?

Typowymi miejscami pracy technika hotelarstwa są obiekty bazy noclegowej takie jak: zakłady hotelarskie, ośrodki wypoczynkowe, zakłady uzdrowiskowe, pensjonaty, zajazdy, gościńce, schroniska, kwatery prywatne i inne, a także współczesna baza ruchoma: promowa, żeglugowa, kolejowa, lotnicza, rotele, seatele, flaytele i inne.
Technik hotelarstwa może być również zatrudniony w organach administracji samorządowej, zajmującymi się usługami hotelarskimi, a także w branżowych organizacjach i stowarzyszeniach.
Ponadto może również prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług noclegowych.

Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.

W ZS Czudec w zawodzie technik hotelarstwa Można zdobyć dwie kwalifikacje:

  • T.11. Planowanie i realizacja usług w recepcji
  • T.12. Obsługa gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie

Wymagania psychofizyczne właściwe dla zawodu

Predyspozycje
Cechy Umiejętności
  • gościnność,
  • wysoka kultura osobista i zawodowa,
  • duże wyczucie taktu
  • opanowanie
  • dyskrecja
  • cierpliwość
  • powściągliwość
  • wyrozumiałość
  • tolerancja
  • wysokie poczucie obowiązku i odpowiedzialności
  • elastyczność
  • uczciwość
  • szybka orientacja
  • dobra pamięć
  • zdyscyplinowanie
  • komunikatywność(ale nie gadatliwość)
  • poczucie humoru(ale nie wesołkowatość)
  • dbałość o higienę osobistą
  • dobra prezencja
  • dokładność i rzetelność przy wykonywaniu każdej czynności
  • zachowanie dystansu (uprzejmość a nie poufałość, empatia lecz bez osobistego zaangażowania)
  • samokontrola
  • szybkie przyswajanie wiedzy
  • obsługa urządzeń biurowych
  • łatwość adaptacji do nowych warunków
  • uważne słuchanie
  • znajomość języków obcych
  • chęć ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji
  • panowanie nad wyrazem twarzy
  • posiadanie wiedzy ogólnej z zakresu hotelarstwa i związanych z nim nauk
  • szybkie podejmowanie decyzji
  • umiejętność pracy w stresujących warunkach