Regulamin Rady Rodziców

Regulami Rady Rodziców
Zespołu Szkół w Czudcu

I. Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Rada Rodziców Zespołu Szkół w Czudcu zwana dalej „Radą Rodziców” działa na podstawie Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz. U. z 1996r. nr 67 z późniejszymi zmianami), Statutu Szkoły i niniejszego regulaminu.
  2. Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców uczniów.
  3. Rada Rodziców jest organem społecznym i samorządnym, współdziałającym z: Dyrektorem Szkoły, Rada Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim i innymi instytucjami w realizacji ustawowych zadań Zespołu Szkół.
  4. Podstawowe zasady działania Rady Rodziców określa niniejszy Regulamin zatwierdzony na zebraniu ogółu rodziców w dniu 13 września 2012 r. zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

§ 2

  1. Kadencja Rady trwa 1 rok.
  2. Jeżeli w czasie kadencji Rady z jej składu ubędzie członek Rady (przedstawiciel oddziału), organizuje się wybory uzupełniające do Rady.
  3. Rada podejmuje decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających i określa zasady ich przeprowadzenia.
  4. Skład Rady może być zmieniany raz w roku szkolnym na wiosek, co najmniej 50% jej członków.
  5. Z dniem 15 września członek Rady, którego dziecko ukończyło w poprzednim roku szkolnym naukę w szkole, z mocy prawa przestaje pełnić powierzony mandat.

§ 3

  1. Rada może tworzyć komisje i zespoły zadaniowe o charakterze opiniująco - doradczym.
  2. Zasady, tryb tworzenia oraz zadania komisji i zespołów ustala Rada.

II. Cele i zadania Rady Rodziców

§ 4

Celem Rady Rodziców jest:

  1. Reprezentowanie ogółu rodziców uczniów oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wnioskowanie do innych organów w tym zakresie spraw.
  2. Działania na rzecz wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej funkcji szkoły.
  3. Prezentowanie wobec Dyrektora Szkoły, nauczycieli, organów nadzorujących pracę szkoły opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach Zespołu Szkół.
  4. Współdziałanie ze szkołą w zakresie wychowania i nauczania uczniów w duchu wartości chrześcijańskich i patriotycznych.

§ 5

Zadaniem Rady Rodziców jest

  1. Wspomaganie działalności dydaktyczno-wychowawczej Zespołu Szkół poprzez pomoc organizacyjną i finansową w:
    • organizowaniu spotkań, wyjazd ów naukowych, wycieczek szkolnych oraz imprez kulturalno - oświatowych,
    • organizowaniu uroczystości szkolnych,
    • wyposażaniu w pomoce dydaktyczne,
    • pomoc uczniom będącym w szczególnie trudnej sytuacji rodzinnej.
  2. Pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań gimnazjum.
  3. Gromadzenie funduszy niezbędnych do wspierania działań Zespołu Szkół.
  4. Wyrażanie i przekazywanie opinii na temat pracy szkoły.

§ 6

Do kompetencji Rady Rodziców należy:

  1. Uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki
  2. dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów.
  3. Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia i wychowania uczniów Zespołu Szkół.
  4. Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Zespołu Szkół.

III. Wybory do Rady Rodziców

§ 7

  1. Wybory prowadzone są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału.
  2. Rodzice uczniów danej klasy zgromadzeni na zebraniu, wybierają spośród siebie Radę oddziałową (klasową).
  3. Rada oddziałowa powinna liczyć nie miej niż 3 osoby. O liczebności Rady oddziałowej decydują rodzice podczas zebrania.
  4. Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym na zasadach ustalonych przez rodziców uczestniczących w zebraniu.
  5. Osoba otrzymująca największą liczbę głosów w wyborach do Rady oddziałowej jest jednocześnie wybrana do Rady Rodziców szkoły, jeżeli zebranie rodziców oddziału nie postanowiło inaczej.
  6. Obwieszczenie o wynikach wyborów, podanie do wiadomości składu Rady Rodziców i zwołanie pierwszego powiedzenia Rady należy do obowiązków Dyrektora Szkoły.
  7. Pierwsze posiedzenie Rady Rodziców powinno odbyć się nie później niż 14 dni od terminu wyborów.
  8. Pierwsze posiedzenie Rady Rodziców otwiera Przewodniczący lub zastępca poprzedniej Rady Rodziców i składa sprawozdanie finansowe za ubiegłą kadencję oraz przekazuje dokumenty finansowo - księgowe i protokół  Rady Rodziców.

 IV. Władze Rady Rodziców.

§8

Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady, Zastępcę Przewodniczącego, Sekretarza, Skarbnika i 3 osobową Komisję Rewizyjną.

§ 9

  1. Przewodniczący Rady organizuje prace Rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady, reprezentuje Radę na zewnątrz.
  2. Zastępca Przewodniczącego Rady przyjmuje obowiązki Przewodniczącego w czasie jego nieobecności. Zakres zadań Zastępcy ustala Przewodniczący.
  3. Sekretarz Rady odpowiada za dokumentację Rady i protokołowanie jej posiedzeń.
  4. Skarbnik Rady odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszem zgromadzonym przez Radę.
  5. Komisja Rewizyjna nadzoruje prace Rady, w tym działalność finansową. Dwa razy w roku Komisja Rewizyjna przedstawia rodzicom sprawozdanie z wykonywanego nadzoru.

V. Posiedzenia Rady

§ 10

  1. Posiedzenia Rady odbywają się w terminach ustalonych w rocznym harmonogramie.
  2. Poza terminami ustalonymi w harmonogramie posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący, powiadamiając członków Rady, co najmniej siedem dni przed terminem posiedzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady w trybie pilnym, bez zachowania siedmiodniowego terminu.
  3. Posiedzenia Rady mogą być również zwoływane w każdym czasie: z inicjatywy 1/3 składu Rady, na wniosek Dyrektora Szkoły lub Rady Pedagogicznej.

§ 11

  1. Przygotowanie posiedzenia Rady jest obowiązkiem Przewodniczącego. Członkowie Rady na siedem dni przed posiedzeniem otrzymują projekt porządku obrad. Projekt porządku obrad zamieszczany jest także na stronie internetowej szkoły.
  2. Posiedzenia Rady prowadzone są przez Przewodniczącego lub upoważnionego członka Rady.
  3. W posiedzeniach Rady może brać udział z głosem doradczym Dyrektor Zespołu Szkół lub inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego za zgoda lub na wniosek Rady.
  4. Posiedzenie Rady jest ważne, jeśli bierze w nim udział co najmniej połowa członków Rady.

§ 12

  1. Posiedzenia Rady są protokołowane.
  2. Protokoły posiedzeń Rady są przyjmowane przez Radę w drodze głosowania na następnym posiedzeniu Rady.

VI. Podejmowanie uchwał

§ 13

  1. Rada obraduje na zebraniach i podejmuje uchwały w sprawach należących do jej kompetencji określonych w ustawach oraz przepisach wydawanych na podstawie tych ustaw.
  2. Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
  3. Głosowanie w sprawach personalnych odbywa się w trybie tajnym.

§ 14

Uchwały Rady są numerowane w sposób ciągły w danym roku szkolnym.

§ 15

Opinie Rady podejmowane są w takim samym trybie jak uchwały.

VII. Prawa i obowiązki członków Rady

§ 16

  1. Członkowie Rady maja prawo:
    • dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne lub dotyczącymi spraw personalnych,
    • wypowiadania swoich opinii we wszystkich sprawach szkoły,
    • głosowania na równych prawach w przypadku wszystkich decyzji podejmowanych przez Radę.
  2. Członkowie Rady mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach Rady.

VIII. Fundusze Rady

§ 17

  1. Rada może gromadzić fundusze przeznaczone na działalność statutową szkoły.
  2. Rada Rodziców gromadzi fundusze na wspieranie statutowej działalności Zespołu Szkół z następujących źródeł:
  • z dobrowolnych składek rodziców,
  • z wpłat osób fizycznych, organizacji, instytucji i fundacji,
  • z dodatkowych imprez organizowanych przez Radę Rodziców zgodnie,
  • z obowiązującymi przepisami finansowymi.

§ 18

  1. Szczegółowe zasady wydatkowania funduszy Rady są ustalane corocznie przez Radę w preliminarzu budżetowym.
  2. Środki z funduszu Rady mogą być przeznaczane jedynie na zadania, które wynikają ze statutu szkoły.

§ 19

Pisemne wnioski o środki z funduszu Rady mogą składać:

  1. Dyrektor
  2. Rada Pedagogiczna.

§ 20

  1. Rada ma wydzielone konto bankowe.
  2. Środkami zgromadzonymi na koncie Rada dysponuje za pośrednictwem dwóch upoważnionych osób: Przewodniczącego i Skarbnika.

IX. Postanowienia końcowe

§ 21

Wszelkie zmiany regulaminu są dokonywane w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

§ 22

Przewodniczący Rady Rodziców jest upoważniony do opiniowania i reprezentowania całej Rady Rodziców.

§ 23

Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

§ 24

Rada Rodziców posługuje się pieczątką o następującej treści:

RADA RODZICÓW
przy Zespole Szkół
w Czudcu